Istun junassa. Juna kulkee reilua satasta peltojen poikki kuljettaen aamu-unista työmatkalaisten joukkoa toimistoihinsa Parkanossa, Seinäjoella ja Vaasassa. Juon termarista kahvia ja kirjoitan. Aikaa on sopivasti vielä pari tuntia, ennen kuin ollaan perillä.
Haluan kirjoittaa energiasta. Energia on öljyä, hiiltä, puuta, uraania, joessa virtaavaa vettä, tuulta ja auringon säteitä. Esimerkiksi noita varantoja ihminen kerää ja ammentaa niin voimalla kuin voi, kaikin keinoin ja rahan kiilto silmissään. Ei se väärin ole. Aina on pyritty oman hyvän lisäämiseen, eikä tuota ihmisen olemusta mikään muuta. Yhteiskunta on luotu, jotta se ohjaisi ihmisen tarmon oikeaan suuntaan - muita vahingoittamatta.
Paljonko on paljon ja mikä on niin vähän että sen voi jättää huomiotta?
Energia on globaali ilmiö, jossa litra öljyä kuljettaa samanlaista autoa suunnilleen yhtä pitkälle Tampereella ja Jakartassa.
Minulla on yhteiskäytössä auto, jolla toisinaan ajan työmatkaa. Tuo alle 10 vuotta vanha Opel kuluttaa noin 7 litraa bensaa sadalla kilometrillä. Vaikka saisin haalittua työmatkalle kyytiin kolme muuta ihmistä, eli auto olisi likimain täynnä, olisi kulutus per henkilö noin 2l / 100 km. Tämä vastaa kodin sähkölaskusta tutulla kWh, eli kilowattitunti-yksiköllä henkilöä kohden noin 20 kWh / 100 km.
Tavallinen juna vie energiaa matkustajaa kohden noin 1,6 kWh / 100 km. Mikäli se kulkisi bensalla, se veisi siis karkeasti noin 0,16 l / 100 km. Se on vähän. Halpaliikenteen kaksikerroksinen bussi kuluttaa omistajan omien sanojen mukaan matkustajaa kohden 1,6 litraa 0,3 litraa eli selkeästi vähemmän kuin kimppakyyti, mutta silti kaksi kertaa enemmän kuin matkustajia täyteen pakattu juna.
Onko “kymmenen kertaa enemmän” paljon?
Jos olut maksaa euron sijaan kymmenen euroa, mutta juot sen vain joka toinen viikko lauantai-iltana saunan jälkeen, niin isossa mittakaavassa sillä ei juuri ole merkitystä. Jos saunot ja olustelet joka päivä, sillä on merkitystä.
Suomalainen kulkee henkilöautolla keskimäärin 50 km päivässä. Mikäli nämä autot kuluttavat noin 7 litraa sadalla eli 3,5 litraa edestakaisen työmatkan aikana, kuluttaa yksi työmatkalainen autoiluun noin 35 kWh jokainen arkipäivä. Työmatkat ajetaan yleensä yksin.
Onko se paljon? Keskimääräinen kerrostaloasuja kuluttaa kaikkea sähköä (sisältäen jääkaapin, ruoanlaiton, läppärin lataamisen…) noin 2-4 kWh per päivä.
Yhteensä 50 km työmatka kuluttaa siis kymmenen kertaa niin paljon energiaa kuin mitä kerrostaloasuja käyttää sähköön päivässä. Toki kerrostaloasujan lämmitys kuluttaa myös energiaa, mutta sitä ei tässä oteta huomioon.
120 m2 sähkölämmitteisessä omakotitalossa asuva pariskunta käyttää vuodessa 17 400 kWh sähköä, mistä leijonanosan huoneiden ja käyttöveden lämmitykseen. Se tekee noin 24 kWh / henkilö / päivä.
Keskimääräinen suomalainen kuluttaa asumiseen noin 30 kWh / henkilö / päivä. Normaali suomalainen siis kuluttaa yhtä paljon energiaa asumiseen (sis. lämmitys, elektroniikka, ruoanlaitto, jäähdytys...) kuin työmatkaan.
Kaikista matkoista noin kolmennes on työhön tai opiskeluun liittyviä matkoja ja melkein kaikki nämä matkat ajetaan yksin. Mikäli nämä kaikki ajettaisiin edes kaksin, tarkoittaisi se tältä osin liikenteen energiankulutuksen puolittumista. Kaksin työmatkaa taittavat kuluttaisivat enää tuplasti polttoainetta bussilla matkustaviin verrattuna.
Aina ei ole vaihtoehtoa. Julkinen liikenne ei ulotu joka paikkaan, eikä kaikilla ole halua tai mahdollisuutta asua kaukolämmöllä lämmitetyssä kerrostalossa.
Mutta mikä on paljon energiaa?
Riippuu tilanteesta. Pienillä valinnoilla, kun ne kohdistaa suuriin asioihin, voi kuitenkin saada paljon aikaan. Palaan tähän aiheeseen tulevissa kirjoituksissa vielä useasti!
Muokattu 15.4.2015 klo 18:21 - Korjattu täyden bussin energiankulutus --> 3 kWh / matkustaja / 100km. Päivitetty kuvaaja sen mukaan.
Kokoluokasta: 1 kWh = vedenkeittimen pitäminen päällä noin puoli tuntia yhteen menoon, 40 W hehkulampun polttaminen 25 tuntia, 40 W hehkulamppua vastaavan 11 W energiansäästölampun polttaminen 91 tuntia, tai normaalin saunan kiukaan lämmittäminen täydellä teholla 10 minuutin ajan. 1 kWh maksaa Suomessa kuluttajalle noin 0,12 euroa.
Lähteet:
Tavallinen juna vie energiaa matkustajaa kohden noin 1,6 kWh/100km.
http://www.withouthotair.com/c20/page_119.shtml
Bensiinin energiasisältö on noin 10 kWh / litra.
http://www.withouthotair.com/c3/page_29.shtml
“Souterin mukaan esimerkiksi Helsingistä Ouluun ajettaessa kaksikerrosbussin polttoaineen kulutus matkustajaa kohden on vain 1,8 litraa.”
http://www.hs.fi/kotimaa/a1403070546343
Keskimäärin henkilöautolla ajetaan 50 km / päivä / henkilö.
www.liikennevirasto.fi/henkiloliikennetutkimus
Kolmen asukkaan kerrostalohuoneisto tavallinen varustelutaso 2011: Kokonaiskulutus 2400 KWh, sekä muut luvut. Keskimääräinen suomalainen kuluttaa asumiseen noin 11 000 kWh energiaa vuodessa, eli noin 30 kWh / päivä.
http://www.motiva.fi/files/8300/Kotitalouksien_sahkonkaytto_2011_Tutkimusraportti.pdf
Tilastokeskuksen tuorein julkaisu todentaa, että asumisen energiankulutus oli vuonna 2013 noin samalla tasolla kuin 2011.
http://www.tilastokeskus.fi/til/asen/2013/asen_2013_2014-11-14_tie_001_fi.html